GOTM (december) – Movie night
December is de donkerste maand van het jaar. De ideale periode om ‘s avonds na een zware dag thuis te komen en je in de zetel te nestelen voor een gezellige filmavond met vrienden of familie. Een alternatieve optie om het gezellig te maken, is het spelen van een spel waarin je ZELF de kans krijgt een film te creëren of de hoofdrol in een film te spelen. Deze maand zijn de geselecteerde spellen gebaseerd op films of op de filmindustrie. Eeeennnn… Actie!
- Hollywood 1947
Aantal spelers: 1-9
Complexity: low
Het eerste spel van deze maand is Hollywood 1947, een social deduction game voor 1 tot 9 spelers. De Tweede Wereldoorlog is net voorbij en de filmindustrie is aan het boomen. De spelers vormen samen een kleine productiestudio in Hollywood. Echter, het gerucht doet de ronde dat er communisten in je studio werkzaam zijn die stiekem niet-patriottische boodschappen in de films verstoppen…
In Hollywood 1947 krijg je de rol (geheim voor andere spelers) van een Patriot, Communist of een Rising Star. Deze hebben echter een verschillend doel in het spel. De Patriots willen 4 films maken waarin het patriottisme wordt gepromoot, terwijl de communisten 4 films willen waarin communistische boodschappen primeren. De Rising Star wil eigenlijk gewoon in zo veel mogelijk films kunnen shinen, dus deze zal het spel proberen te leiden richting een gelijkspel. Elke ronde wordt een film gemaakt en komt iedere speler eenmaal aan de beurt. Iedere speler heeft een dobbelsteen voor zich liggen die aangeeft of de speler wel of niet aan de film mag meewerken (de dobbelsteen toont een ster of niet). Tijdens je beurt kun je 2 dobbelstenen herwerpen (om mensen in of uit het productieteam voor de film te krijgen), beroep doen op de speciale eigenschap van je karakter of je jobkaart ruilen met een van de centrale op tafel. Zodra iedereen aan de beurt is gekomen, mag iedereen wiens dobbelsteen een ster toont een kaart gesloten aan de film toevoegen. Op deze kaarten staan symbolen voor 1 van de 2 kampen. De kaarten van de film worden geschud en daarna 1 voor 1 onthuld. De stroming met de meeste symbolen claimt de film. Het spel is gedaan zodra een kamp genoeg films heeft om te winnen (4) of als de zevende film in een gelijkspel eindigt (dan wint de Rising Star).
Why play ‘Hollywood 1947’? Hollywood is een vermakelijke social deduction game met een interessant historisch thema. Het spel zorgt altijd voor spanning en twijfel, ongeacht welke rol je krijgt. Als communist zal je bij het begin van het spel weten wie je mede-communisten zijn, maar je bent in de minderheid en zal het spel dus op de juiste momenten zo onopvallend mogelijk moeten proberen sturen. Als Patriot zit je in het grootste team, maar je kan eigenlijk niemand vertrouwen. Je zal elke ronde op de handelingen van de medespelers moeten letten en proberen te achterhalen wie tot jouw team behoort. Ben je de alleenwerkende Rising Star, zal je proberen verwarring te veroorzaken en de kant die aan het verliezen een hand toesteken om het spel naar een gelijkspel te leiden. Daarnaast heeft iedereen een eigen rol (actor, screenwriter, componist…) die ervoor zorgt dat je op een unieke manier de films kan beïnvloeden.
Korte overview: Hollywood 1947 Rules Overview – YouTube
- Horrified
Aantal spelers: 1-5
Complexity: low
Van intriges en bedrog maken we de overstap naar het coöperatieve genre. Horrified is een spel voor 1 tot 5 spelers waarbij de spelers gezamenlijk een dorp beschermen dat geteisterd wordt door enkele iconische monsters: Dracula, Frankenstein and the Bride, the Invisible Man, the Wolfman, the Creature of the Black Lagoon en de Mummy.
In Horrified moeten de spelers een aantal monsters verslaan. Vooraleer je een monster kan doden, moet je eerst de bijbehorende opdracht vervullen. Zo moet je voor het genezen van de Wolfman eerst een serum ontwikkelen, terwijl de Mummy doden eerst vereist dat je een puzzel met hiërogliefen in het museum oplost. De spelers zijn elk om de beurt aan zet en voeren tijdens hun beurt een ‘hero phase’ en een ‘monster phase’ uit. Tijdens de hero phase mogen de spelers 3 tot 5 (hangt af van het gekozen karakter) acties uitvoeren. Met je acties kan je bewegen over het bord en items van de verschillende locaties verzamelen. Deze heb je nodig om de opdrachten van de monsters te voltooien. Tijdens de monster phase worden er nieuwe items aan het bord toegevoegd en zijn de monsters aan zet. Vaak vallen zij nabije helden of dorpelingen aan of activeren ze een bepaald effect die de progressie van de helden vertraagt. Het kan ook gebeuren dat een kwetsbare dorpeling aan het bord wordt toegevoegd. De helden moeten de dorpelingen beschermen en in veiligheid brengen. Lukt dat niet en sterft een dorpeling, dan gaat het niveau van angst dat heerst in het dorp omhoog. Als het angstniveau van het dorp te hoog wordt of de stapel monsterkaarten op geraakt, verliezen ze het spel. Als de spelers er in slagen alle monsters te doden, winnen de spelers het spel.
Why play ‘Horrified’? Horrified is een enorm thematisch spel waarvan de regels eenvoudig zijn om te leren. Het spel heeft ook een mooie look: het gebruik van neonkleuren en de aanwezigheid van de klassieke iconen binnen het rijk der monsters geven het spel een retro vibe. Voor elk monster moeten de spelers een ander soort taak vervullen, wat zorgt voor een leuke variëteit in het spel. Ook het aantal monsters waartegen je speelt kan je makkelijk aanpassen (bv. 2 voor een makkelijk spel en 4 voor een extreem uitdagend spel). Zoals een goede coop betaamd, is een sterke samenwerking key om te kunnen overwinnen. Er bestaat ondertussen ook al een American Monster en een Greek Mythology versie van Horrified.
Korte overview: How to Play Horrified: Universal Monsters – YouTube
- The adventurers
Aantal spelers: 2-6 spelers
Complexity: low
The Adventurers is een spel voor 1 tot 6 spelers waarbij de spelers in de huid kruipen van Indiana Jones. Samen met een groep avonturiers verken je een eeuwenoude tempel op zoek naar schatten. De bouwers hebben om hun rijkdommen te beschermen de tempel echter volgestopt met vallen…
In The Adventurers ga je samen de tempel binnen op zoek naar schatten. Het doel is zoveel mogelijk waarde aan schatten bijeen te graaien vooraleer de enige uitgang geblokkeerd wordt door een reusachtige rollende steen. Er is echter een catch: hoe zwaarder beladen je bent met schatten, hoe kleiner de kans dat je veel acties krijgt. De tempel bestaat uit verschillende kamers waar je met je acties door kan bewegen en schatten verzamelen. Om elke hoek schuilt echter gevaar: er zijn naar elkaar toe schuivende muren, zwakke rotsen boven lava, een ondergrondse rivier met een sterke stroming, een wankele hangbrug… Zodra de rollende steen de uitgang heeft afgesloten, eindigt het spel en wint de speler met de meeste waarde aan schatten. Als je de uitgang niet op tijd gehaald hebt, dan eindig je, ongeacht de hoeveelheid schatten die je bij je hebt, met 0 punten.
Why play ‘The Adventurers’? The Adventurers is een luchtig spel dat je een interessant dilemma voorschotelt: je moet enerzijds veel schatten verzamelen, maar anderzijds ook zorgen dat je niet te hebzuchtig bent en de uitgang op tijd haalt. Er is zeker een grote geluksfactor aanwezig, maar deze is niet storend, gezien het past in het thema van gevaar en avontuur in dit spel. Daarnaast staat vooral spanning centraal in dit spel door de dreiging van de gigantische steen die achter je aan rolt. Er bestaat ook een andere versie van The Adventurers genaamd The Pyramid of Horus, met hetzelfde concept als kern, maar dan in een piramide en met andere vallen en gevaren.
Korte overview: The Adventurers – Temple Of Chac _ Down From The Attic 79 Modern Classics – YouTube
- Roll camera
Aantal spelers: 1-6
Complexity: medium
Roll Camera is een coöperatief dice-allocation spel voor 1 tot 6 spelers. De spelers zijn werkzaam in een filmstudio die het faillissement nabij is na enkele minder succesvolle films. Het voortbestaan van de filmstudio hangt af van het succes van de volgende film.
In Roll Camera moeten de spelers een kwaliteitsvolle film afleveren VOOR het budget of de tijd op 0 terechtkomt. Aan het begin van een beurt wordt er telkens een probleemkaart getrokken die… nou ja, voor problemen zorgen. Daarna gooi je de dobbelstenen (waarop setbenodigdheden staan (licht, geluid, acteurs, attributen, camera’s en special effects)) die je vervolgens aan locaties toe kan wijzen. Met deze dobbelstenen kan je problemen oplossen, stukken van de set opbouwen, productie meetings houden… Zodra de 5 scènes gefilmd zijn, eindigt het spel en winnen de spelers als de kwaliteit van hun film hoog genoeg is. Wordt jouw film saai en vergeetbaar of juist een cinematisch meesterwerk?
Why play ‘Roll Camera’? Roll Camera is een sterk thematisch spel met een humoristische uitwerking. Zo kan een probleem bijvoorbeeld zijn dat het script in de papierversnipperaar is gevallen en kan het idee dat uit een productiemeeting komt iedereen op de set een knuffel geven zijn. Het spel zorgt voor veel interactie en overleg tussen de spelers, heeft grappig artwork en creëert hilarische momenten. Je kan zelf een variant spelen waarin je de kwaliteit van de film zo laag mogelijk wilt (so bad that it’s good), wat moeilijker is dan het op het eerste zicht lijkt.
Korte overview: Roll camera in about 3 minutes – YouTube
- Villainous
Aantal spelers: 2-6
Complexity: medium
Het volgende spel is voor Disney die-hards! Villainous is een spel voor 2 tot 6 spelers waarin je in de huid van een Disney villain kruipt. Je probeert de plot van je film in jouw voordeel te veranderen. Waar in de film die miezerige helden nog in de weg stonden, zal je je deze keer niet laten tegenhouden en je slechte plannen volbrengen!
Villainous is een spel met asymmetrische objectieven, wat betekent dat iedereen op een gelijkaardige manier speelt, maar een ander doel heeft in het spel. Zo wint Ursula bijvoorbeeld als ze de drietand en de kroon in haar bezit heeft, terwijl Kapitein Haak als doel heeft Peter Pan te verslaan. Elke villain heeft een eigen rijk (spelersbord), Villain deck en Fate deck. Als het je beurt is, verplaats je je karakter naar een nieuwe locatie in je rijk en voer je de bijhorende acties uit. Acties kunnen je power (= de currency in dit spel) geven, kaarten uit je hand laten spelen of verwijderen, kaarten in je rijk activeren… Er is ook een Fate-actie die jou toelaat 2 kaarten van het Fatedeck van een andere speler te nemen en er 1 te spelen. Het Fate deck zit vol met helden en effecten die de villains het leven zuur maken en hun slechte plannen vertragen. De villain wiens objectief eerst is volbracht, wint het spel.
Why play ‘Villainous’? Villainous zit vol met Disney quotes en referenties en brengt voor iedereen die opgegroeid is met het kijken van Disneyfilms nostalgie naar boven. Net als in Disney films is er bij het artwork en vormgeving van het spel alles aan gedaan om de magie van op het scherm naar de speltafel te brengen. Uitbreidingen meegerekend zijn er ondertussen al 22 villains om uit te kiezen en elke villain voelt en speelt anders, wat zorgt voor een hoge herspeelbaarheid. Geen fan van Disney? Geen probleem! Door de populariteit van het spel is er ondertussen al een Marvel- en Star Wars variant van Villainous!
Korte overview: How to Play Disney Villainous – YouTube
Ook leuk: mini-documentaire over het enthousiaste team achter het spel: Disney Villainous: The Making of the Game (Extended Version) – YouTube
- Jaws
Aantal spelers: 2-4
Complexity: medium
Jaws is een spel voor 2 tot 4 spelers waarbij 1 speler de rol van de haai op zich neemt, terwijl de andere spelers de crew vormen die de haai proberen te verslaan. Zal het reusachtige wezen iedereen vermorzelen? Of zal de crew er in slagen om het beest te vellen?
Het spel Jaws is verdeeld in 2 totaal verschillende fases. De eerste fase speelt zich af op Amity Island. Amity Island heeft 4 gebieden waar men mag zwemmen. De haai zal proberen zoveel mogelijk zwemmers uit deze gebieden op te eten. De crew probeert zwemmers te redden en de haai te lokaliseren. Dit is echter niet gemakkelijk doordat de locatie van de haai niet zichtbaar is voor de crew. Zij moeten op basis van waar zwemmers verdwijnen de locatie van de haai proberen achterhalen en 2 trackers op hem schieten. Voor de tweede fase van het spel wordt het spelbord omgedraaid. De haai heeft nu een tracker aan zich hangen en de crew gaat er achteraan op een boot. Hoe beter je het in de eerste fase deed, hoe meer tools je krijgt in deze tweede fase. De haai duikt nu op verschillende plekken uit het water om de boot en de crewleden aan te vallen. De crew moet proberen voorspellen waar de haai zal opduiken en hem schade toebrengen. Krijgen ze de haai dood, wint de crew. Worden de boot en de crew aan flarden gescheurd, wint Jaws.
Why play ‘Jaws’? Jaws is een spannend spel waarbij je eigenlijk 2 games in 1 spel krijgt. De eerste fase is eerder hidden movement, terwijl de tweede fase meer om combat draait. Vaak is het in zo’n soort spellen veel leuker om de bad guy (hier Jaws) te spelen, maar in dit spel vind ik dat ook onderdeel van de crew zijn interessant is. De 3 crewleden hebben hun eigen eigenschappen en eigen wapens, waardoor ze een unieke feel hebben en dat alle 3 nodig zijn om het spel tot een goed einde te brengen.
Korte overview: How to Play Jaws – YouTube
- Phil’s choice: Who Goes There?
Aantal spelers: 3-4
Complexity: medium
Zoals elke maand krijgt onze peter Phil ook zijn eigen spot in de GOTM. Hij koos deze maand voor het spel ‘Who goes there’.
‘Who goes there?’ is een semi-coöperatief spel voor 3 of 4 spelers met als uitgangspunt de filmklassieker “The Thing” (of eigenlijk het oorspronkelijke boek waar de film op gebaseerd is met als titel “Who Goes There?”) waarbij paranoia langzaam, maar zeker, insluipt. Aan het begin van het spel zijn alle spelers “mensen” en is er nog geen reden om elkaar niet volledig te vertrouwen, maar naargelang de temperatuur alsmaar daalt en de fouten zichzelf opstapelen, zal een van de spelers uiteindelijk besmet worden door “The Thing”. Vanaf dan zullen de spelers iedereen en alles rond hen beginnen wantrouwen.
Tijdens het spel moet je voortdurend proberen om je eigen character te verbeteren en moet je meehelpen om het poolstation te herstellen. Ook ruilen met de andere spelers wordt steeds belangrijker (maar ook gevaarlijker). De storm buiten is maar een van de problemen waar je mee te maken krijgt, want er zijn ook aanvallen van hondsdolle sledehonden, gestoorde mensen en natuurlijk, de buitenaardse entiteit die los loopt in het kamp. Alles wat je bouwt of verbetert aan je character heeft maar één doel: jezelf in leven houden en vooral niet geïnfecteerd worden. Tijdens het spel ga je items willen verhandelen met de andere spelers, elkaar helpen om betere wapens en equipment te maken en ga je het levensnoodzakelijke voedsel en EHBO kits willen doorgeven. Maar vertrouw je de anderen wel volledig? Want deze vorm van handel is de ideale manier voor een geïnfecteerde om anderen ook te infecteren. Binnen blijven kan misschien wel verhinderen dat je dood vriest in deze poolstorm, maar het zal jou en je medespelers niet helpen om het spel te winnen. De enige manier om het spel te winnen is door ook de gevaarlijke buitenlocaties te bezoeken. Dit is echter DE manier om een aanvaring te hebben met “The Thing”, waarbij je vaak kwetsbaar en blootgesteld wordt aan een infectie. Of je nu de boiler herstelt, de deur naar buiten repareert of naar buiten gaat om items te vinden, je zal de anderen nodig hebben om te overleven. Maar elkaar vertrouwen wordt steeds lastiger in dit spel want je weet nooit … Who goes there? De “humans” halen de overwinning door met de helikopter weg te raken zonder een geïnfecteerde aan boord, maar ook hier zorgt de paranoia vaak voor spannende onderhandelingen om dit voor elkaar te krijgen. De geïnfecteerden winnen dan weer als zij weg raken met de helikopter met minstens 1 “human” aan boord, dus zij moeten er voor zorgen dat er minstens 1 “human” overblijft aan het einde van het spel, wat ook vaak verkeerd loopt omdat ze onderling niet kunnen communiceren
Why play ‘Who Goes There?’ Phil houdt niet van co-ops, maar semi-co-ops zijn, wat hem betreft, geweldig. Het spel Nemesis is daar een goed voorbeeld van. Toch vindt hij ‘Who Goes There?’ beter dan Nemesis en dit vooral door de setting. Meer dan in het spel Nemesis, slaat in dit spel de paranoia toe naarmate het spel vordert. Op den duur vertrouw je niemand meer, terwijl dat eigenlijk broodnodig is om het spel te winnen. Dit dilemma zorgt ervoor dat het spel tot op het einde super spannend blijft, want beide partijen kunnen winnen, zowel de “humans” als de geïnfecteerden.
Korte overview: Who Goes There? (Growing Paranoia) – YouTube
- Slotwoord
We zijn helaas alweer aan het einde van de GOTM beland. Of het nu een uitgebreide gamenight is of gewoon om even een momentje afstand te nemen van je cursussen, durf het deze maand zeker eens gezellig te maken door een spel naar de tafel te brengen! Nogmaals een bedankje naar Phil voor alle spellen die Nemesis van hem krijgt en voor zijn enthousiaste participatie in de GOTM!
Heb je interesse om zelf eens 1 van deze spellen of een ander spel uit de Nemesiskast uit te proberen? Aarzel dan zeker niet om mij te contacteren en dan kom ik met veel plezier het spel aan jou en je vrienden voorstellen op een clubavond of dergelijke.
Fijn eindejaar gewenst (en succes aan de studenten die de blok tegemoet gaan, we got this) !
Bye
Gamemaster - 1 December 2023