← terug naar alle GOTM's

GOTM (maart) – Nature

Het is maart en de lente staat voor de deur! De vogeltjes fluiten, de bloemen springen uit de grond en hier zijn we weer met een nieuwe Game Of The Month! Deze week draait de GOTM om alles dat met flora en fauna te maken heeft. Een selectie aan topspellen om je spelavond mee op te fleuren!

  • Evergreen

Aantal spelers: 1-4

Complexity: low

We beginnen deze maand bij Evergreen, een spel voor 2 tot 4 spelers. Het is van dezelfde designer als het spel ‘Photosynthesis’ en heeft ook veel gelijkenissen hiermee. De spelers controleren elk het ecosysteem van een planeet en proberen hier zo veel mogelijk punten mee te scoren. 

Elke speler krijgt een eigen spelersbord met daarop een planeet verdeeld in verschillende regio’s. Het spel wordt gespeeld in 4 seizoenen die respectievelijk 5, 4, 3 en 2 rondes bevatten. Elke ronde komt er een aantal kaarten (gelijk aan het aantal spelers + 1) open op tafel te liggen waarvan de spelers er elk om beurt 1 uit kiezen. De kaart die door geen enkele speler wordt gekozen wordt aan het vruchtbaarheidsgebied toegevoegd, wat van belang zal zijn bij de puntentelling aan het einde van het spel. Daarna mag je (afhankelijk van de gekozen kaart) 2 dingen doen. Ten eerste mag je een basisactie uitvoeren in het gebied met dezelfde kleur als je kaart. Met deze basisactie kan je nieuwe stronken plaatsen of bestaande stronken / kleine bomen upgraden naar kleine bomen / grote bomen. Naast de basisactie krijg je ook een bijkomstige actie afhankelijk van het symbool onderaan jouw kaart. Deze laat je toe om de bijhorende actie te doen en deze actie ook up te graden, waardoor hij nog waardevoller zal zijn de volgende keer dat je voor die actie kiest. Op het einde van elke ronde scoor je punten voor je grootste aaneengesloten stuk bos en voor de hoeveelheid licht jouw bomen vangen. De richting waarvan het licht komt is elk seizoen anders doordat de zon elke keer wordt verplaatst. Op het einde van het spel scoor je ook nog eens punten afhankelijk van de kaarten die in het vruchtbaarheidsgebied zijn beland. Deze zullen bepalen hoeveel je hoge bomen waard zijn. Degene die hierna de meeste punten heeft, wint het spel!

Why play ‘Evergreen’? Evergreen biedt een leuke puzzel. Enerzijds wil je grote aaneengesloten stukken bos, maar aan de andere kant staan de bomen dan dicht bij elkaar waardoor ze licht van elkaar ontnemen. En je mag de punten voor grote bomen aan het einde van het spel niet uit het oog verliezen. Het vruchtbaarheidsgebied (die de waarde van je grote bomen bepaald) verandert namelijk doorheen het spel. Soms moet je bepaalde kaarten nemen omdat je wil vermijden dat ze in het vruchtbaarheidsgebied terechtkomen. Een leuke, lichte puzzel met een leuk jasje!

Link to BGG: Evergreen | Board Game | BoardGameGeek

Video met korte overview: Evergreen introductie trailer – 999 Games (youtube.com)

  • Fit to print

Aantal spelers: 1-6

Complexity: low

In het tweede spel van deze maand wanen we onszelf even in het antropomorfisme. Fit to print is een real-time game voor 1 tot 6 spelers waarbij de spelers in een nieuwsredactie werken. Elke ronde moeten de spelers zich haasten om hun krant vol nieuws, foto’s en reclame op tijd af te leveren.

In Fit to print, krijgt iedereen de hectische taak om onder tijdsdruk de voorpagina van een krant te ontwerpen. Het spel bestaat uit 3 rondes (vrijdag, zaterdag en zondag), die elk uit een ‘reporting phase’ en een ‘layout phase’ bestaan. Aan het begin worden alle tegels omgekeerd in het midden van de tafel gelegd. Deze tegels bevatten krantenartikels, foto’s en advertenties. In de reporting phase pakken de spelers tegels uit het midden, draaien deze om en kiezen om deze ofwel terug te leggen ofwel te houden en op de eigen werkdesk te leggen. Bij het verzamelen van de tegels probeer je een goede mix van foto’s, krantenartikels en advertenties te vinden. Zodra iemand denkt voldoende materiaal verzameld te hebben, roept deze persoon ‘Lay out!’, waarop iedereen moet stoppen met het nemen van tegels. Dan komen we terecht in de layout phase. Spelers mogen de tegels die ze in de eerste fase verzameld hebben nu schikken op het voorblad van hun krant. Je kan echter niet zomaar overal tegels leggen. Alles moet passen binnen het raster, krantenartikels van dezelfde kleur mogen niet aan elkaar grenzen, foto’s mogen elkaar niet aanraken… en tegels die je niet geplaatst krijgt, leveren minpunten op. De eerste persoon die klaar is roept ‘Print!’, waarop iedereen stopt met het leggen van tegels. Daarna tel je hoeveel punten je voorpagina waard is. Artikels en foto’s scoren op verschillende manieren afhankelijk van hun ligging ten opzichte van elkaar. Advertenties zijn niet rechtstreeks punten waard, maar degene die op het einde van de derde ronde het minste geld uit advertenties gehaald heeft, is sowieso verloren! Van de andere spelers wint degene die het meeste punten heeft verzameld. 

Why play ‘Fit to print’? Het thema en de mechanismen van Fit to print hangen zeer sterk samen. Een nieuwsredactie runnen is stressvol en elke dag probeer je de nieuwtjes eerder dan je concurrenten beet te hebben om deze vervolgens te structureren en op krantenpapier af te printen. Elke ronde heb je ook een hoofdonderwerp dat sowieso in je krant terecht moet komen en die je aanzet om elke ronde weer op een totaal andere manier te werken. Voor sommigen een stresserend spel, maar zeker en vast eentje die hilarische momenten creëert.

Link to BGG: Fit to Print | Board Game | BoardGameGeek

Video met korte overview: Fit to Print Overview (youtube.com)

  • Meadow

Aantal spelers: 1-4

Complexity: medium

Het volgende spel is Meadow, een spel voor 1 tot 4 spelers waarin de spelers een wandeling maken door een idyllisch landschap vol natuurlijke wonderen en prachtige dieren. Degene die de mooiste wandeling maakt (a.k.a. meeste punten verzamelen), zal uiteindelijk winnen!

Het spel Meadow bestaat uit 6 rondes waarin elke speler een ecosysteem voor zich zal proberen opbouwen. Elke ronde zijn de spelers elk om beurt aan zet en mogen ze 1 van hun beschikbare ‘hek-fiches’ plaatsen. Deze kunnen ze plaatsen bij het hoofdbord of het kampvuurbord. De spelers beschikken over 5 hek-fiches die ze elk eenmaal per ronde kunnen gebruiken. Deze zijn genummerd van 1 tot 4 en de vijfde is een joker. Als je een fiche in 1 van de uitsparingen van het hoofdbord legt, dan krijg je de eerste/tweede/… (afhankelijk van het nummer op het hek-fiche) kaart uit die rij. Daarna mag je een kaart voor je op tafel spelen. Kaarten hebben wel bepaalde vereisten om gespeeld te mogen worden. Zo zie je in de foto hieronder bijvoorbeeld dat, om de vlinder te mogen spelen, de speler over een weide moet beschikken (het groene gras-symbool)  en een rups. Je gaat dus steeds hoger in de voedsel-/ontwikkelingsketen om steeds waardevollere dieren te kunnen spelen. Je kan, in plaats van je hek-fiche bij het hoofdbord te plaatsen, je hek-fiche ook bij het kampvuurbord plaatsen om de actie uit te voeren die op het hekje staat. Daarnaast mag je hierbij punten claimen indien je bepaalde symbolen voor je hebt liggen. Degene die na 6 rondes de meeste punten heeft verzameld, is uiteindelijk de winnaar van Meadow!

Why play ‘Meadow’? Meadow is een prachtig spel met eenvoudige regels. Alle kaarten zijn kleine aquarellen kunstwerkjes op zich en slagen er goed in om het gevoel van het maken van een prachtige wandeling over te brengen. Tijdens het spel ben je steeds op zoek naar kaarten die op jouw symbolen voortbouwen en probeer je op de juiste momenten de juiste symbolen te bezitten om punten te scoren. Voor wie een spel zoekt dat niet zwaar is, maar je wel uitdaagt zo efficiënt mogelijk punten te verzamelen, is deze zeker het proberen waard! 

Link to BGG: Meadow | Board Game | BoardGameGeek

Video met korte overview: Meadow… in (iets meer dan) 3 minuten (youtube.com)

  • Wingspan

Aantal spelers: 1-4

Complexity: medium

In een GOTM met thema flora en fauna is er natuurlijk (no pun intended) 1 spel dat zeker niet mag ontbreken. Wingspan HET populairste spel in de bordspellenhobby van de afgelopen jaren. Het is een engine-building en tableau-building spel voor 1 tot 5 spelers waarbij de spelers vogelspotters zijn die zo veel mogelijk vogels willen aantrekken richting hun natuurreservaat.

Wingspan wordt gespeeld in 4 rondes; waarvan de eerste uit 8 beurten bestaat, de tweede uit 7, de derde uit 6 en de laatste uit 5. Elke speler heeft een eigen spelersbord met daarop 3 habitats: het bos, de weide en het moeras. In je beurt heb je keuze uit 4 acties. Het eerste dat je kan doen is een vogelkaart uit je hand spelen. Je betaalt het voedsel (en eventueel ook eieren) en speelt de vogel in de habitat waar hij thuis hoort. Sommige vogels hebben een effect die direct bij het spelen van de kaart gebeurt, andere kaarten kunnen pas later worden geactiveerd. De tweede mogelijke actie is voedsel verzamelen (which you need to play the birds) door dobbelstenen uit het vogelhuisje te nemen. De derde mogelijke actie is het plaatsen van eieren op vogelkaarten in je habitat. Iedere vogel heeft een maximaal aantal eieren dat op de kaart mag liggen. De laatste mogelijke acties is het nemen van kaarten uit het aanbod/van de stapel. Het verzamelen van voedsel, leggen van eieren en trekken van kaarten zijn acties die steeds sterker worden naargelang er meer vogels liggen in de bijbehorende habitat. Daarnaast mag je elke keer dat je een actie uitvoert, alle ‘als geactiveerd’ eigenschappen van de vogels in die habitat ook uitvoeren van rechts naar links. Zo mag je bij het nemen van voedsel uit het vogelhuisje al de vogels in jouw bos-habitat activeren. Op het einde van elke ronde scoren de spelers punten op basis van de vooropgestelde doelen van die ronde. Na vier rondes eindigt het spel en wint de persoon met de meeste punten. Je vogels zijn punten waard, je persoonlijke objectieven en de tussenronde-doelen. 

Why play ‘Wingspan’? Wingspan kwam als een bom de bordspellenhobby binnen met zijn atypische thema en is daarmee ook een soort grondlegger geweest van een enorme stroom aan nature-themed games die volgden. De designer Elizabeth Hargrave staat ondertussen bekend om spellen te ontwerpen waar overduidelijk veel liefde en tijd in gestoken zijn. Zo zijn er in het spel geen 2 kaarten identiek en is elke vogelkaart een bestaande vogel met eigenschappen en weetjes die overeenkomen met hoe ze zich in de echte wereld gedragen. Dit gecombineerd met de voldoening bij het opbouwen van je eigen engine, maken van Wingspan een topper om eens op tafel te leggen. Door zijn populariteit zijn er ondertussen al heel wat uitbreidingen die vogelsoorten uit andere continenten (Europa, Oceanië…) toevoegen en begin dit jaar kwam er zelf een gelijkaardig spel met draken uit (Wyrmspan).

Link to BGG: Wingspan | Board Game | BoardGameGeek

Video met korte overview: Wingspan Speluitleg – 999 Games (youtube.com)

  • Honey buzz

Aantal spelers: 1-4

Complexity: medium

Honey Buzz is een worker-placement en tile-laying game voor 1 tot 4 spelers. De bijen hebben blijkbaar economie gestudeerd, want ze gaan als ware accountants aan de slag en hebben een volledig marktsysteem voor hun honing uiteengezet!

In Honey Buzz bouwen de spelers een bijenkorf op waarin ze honing produceren, om deze vervolgens te verkopen op de markt of bestelling van bosdieren te vervullen. Als het je beurt is, plaats je een aantal bijen (dat afhangt van het aantal bijen dat reeds op die locatie staat) op een locatie naar keuze en neem je de bijhorende tegel. Deze leg je aan in je korf. Als dit ervoor zorgt dat er een gesloten cirkel in je korf ontstaat, mag je alle omliggende acties uitvoeren. Deze acties kunnen je verschillende dingen geven zoals extra werkers op punten. Er is ook een actie die je toelaat jouw bij doorheen de weide te verplaatsen, waardoor je nectar kan verzamelen om de lege plaatsen van je honingraat op te vullen. Daarnaast is er een actie waarbij je, op basis van de nectar die je in je honingraat hebt, honing kan produceren. Tot slot is er een actie die je deze honing laat verkopen op de markt of bestellingen van bosdieren laat vervullen, wat je uiteindelijk punten oplevert. Degene die aan het einde van het spel het meeste punten BIJeen (pun intended) gesprokkeld heeft, wint!

Why play ‘Honey buzz’? Honey Buzz biedt een leuke puzzel waarbij je honingraat opbouwt om stapsgewijs tot het eindproduct (honing) te geraken. Ondertussen hou je goed in de gaten hoe de vraag op de markt verschuift en wat je concurrenten produceren. Er zijn ook ‘opdrachten van de koningin’ in het spel die de spelers tegen elkaar laten racen om bepaalde doelen te bereiken voor extra punten, wat de spelers nog eens extra motiveert om de honingraten van je medespelers goed in de gaten te houden. De prachtige componenten en de crunchy puzzel met een vederlicht en toegankelijk thema, maken van dit spel een ideale medium weight game.

Link to BGG: Honey Buzz | Board Game | BoardGameGeek

Video met korte overview: Honey Buzz Quick Overview (Elf Creek Games) (youtube.com)

  • Everdell

Aantal spelers: 1-4 (of 1-6 met uitbreidingen)

Complexity: high

Everdell is een charmante worker-placement en tableau-building game voor 1 tot 4 spelers (of oplopend tot 6 spelers via uitbreidingen). Ver van de bewoonde wereld en aan de voet van de impressionante Ever Tree, ligt de vallei Everdell. De dieren ontwaken langzaam uit hun winterslaap en hebben een jaar de tijd om Everdell verder uit te breiden. Het is aan de spelers om zo veel mogelijk bijdrage hieraan te leveren.

Everdell wordt gespeeld in 4 seizoenen. Het is de bedoeling dat de spelers een stad van maximaal 15 kaarten voor zich opbouwen bestaande uit gebouwen en boswezens. Om deze in je stad te kunnen plaatsen, zullen de spelers werkers op pad moeten sturen om grondstoffen te verzamelen. Om boswezens te spelen heb je bessen nodig en om gebouwen te bouwen gaat het vaak om het verzamelen van twijgjes, hars en kiezelstenen. Soms kan het ook zijn dat je boswezens kosteloos kan spelen als je het bijbehorende gebouw reeds in je stad hebt. Zo kan je de postduif gratis spelen als het postkantoor al in je stad ligt. Er zijn 5 verschillende soorten kaarten. Groene kaarten zorgen voor grondstofproductie, blauwe kaarten geven kortingen/rewards voor bepaalde zaken, paarse kaarten zijn voor endgame scoring, grijze kaarten geven eenmalige effecten en rode kaarten geven jouw stad locaties om werkers naar toe te sturen. Als je werkers van het lopende seizoen op zijn en je geen kaarten meer wilt/kan spelen, kan je overgaan naar het volgende seizoen, waarbij je je werkers terugkrijgt en de groene kaarten in je stad vaak aan productie doen. Degene die na 4 seizoenen de meeste punten verzameld heeft, wint.

Why play ‘Everdell’? Je weet dat een game een prachtige vormgeving heeft als 1 van de moeilijkste keuzes in het spel de keuze van je meeple is. De grondstoffen zijn een leuke tactiele component (squishy besjes!) en het artwork van Andrew Bosley kan ook zeker geen kwaad voor de ogen. Maar achter deze cute package schuilt nog steeds een solide spel, waarin je synergieën probeert te creëren tussen de kaarten die je in je stad plaatst. Je moet als speler de juiste balans zoeken tussen kaarten die de economie van je stad op gang trekken (vooral in het begin van het spel) enerzijds en kaarten die veel punten opleveren (eerder in de endgame) anderzijds.

Link to BGG: Everdell | Board Game | BoardGameGeek

Video met korte overview: Hoe speel je.. Everdell #whitegoblingames (youtube.com)

  • Root

Aantal spelers: 2-4 (of 1-6 met uitbreidingen)

Complexity: high

Laat je zeker niet misleiden door de cute look van dit spel, want Root is een bikkelharde, asymmetrische wargame waarin tot en met 4 spelers (of 6 met uitbreidingen) het met elkaar uitvechten om voor eens en altijd te bepalen wie de rechtmatige heerser van het bos is.

In Root speelt elke speler een andere factie (in het basisspel zijn dit de Marquise de Cat, de Eyrie Dynasty, de Woodland Alliance en de Vagebond), die ieder op een verschillende manier werken. Er zijn enkele overkoepelende regels zoals battelen en craften (= het maken van items), maar iedereen heeft een totaal verschillende beurtstructuur. 

  • De Marquise de Cat heeft in het begin de controle over het bos en moet er alles aan doen om dit in stand te houden. Het is aan deze speler om opstanden zo snel mogelijk te mond te snoeren. Om zijn dominantie te preserveren, moet deze speler een industrie aan sawmills, workshops en recruters uitbouwen, wat uiteindelijk ook punten zal opleveren.
  • De Eyrie Dynasty was lang geleden de baas in het bos, maar zijn bij de komst van de katten volledig teruggedrukt. Ze willen terug aan de macht komen en werken elke ronde aan hun Decree die steeds sterker wordt. Deze Decree laat hen toe om nieuwe warriors te rekruteren, te bewegen, te battelen en uiteindelijk ook nesten te bouwen. Hoe groter de Decree, hoe sterker de Eyrie Dynastie wordt, maar ook kwetsbaarder. Als er ooit een stap van de Decree niet kan uitgevoerd worden, wordt de leider namelijk van de troon gestoten en verliest de speler punten!
  • De Woodland Alliance begint zonder aanwezigheid op het bord. Zij zijn de stem van het volk die in opstand komt omdat ze de oorlog tussen de Marquise de Cat en de Eyrie Dynasty beu zijn. Je probeert zo onopvallend mogelijk om sympathie voor je beweging te verspreiden. Zodra je een mogelijkheid ziet, kan je ervoor zorgen dat die sympathie uitbreekt in een ware revolutie! 
  • Tot slot heb je nog de Vagebond, de sluwe das die enkel uit eigenbelang opereert. Hij zal punten scoren door andere facties te helpen in ruil voor hun items. Deze items zullen de Vagebond extra opties geven om acties in zijn beurt uit te voeren. Vindt hij echter dat hij niet meer voldoende profijt uit een relatie met een bepaalde factie haalt, kan hij er ook ieder moment voor kiezen om die factie een rug toe te keren en een mes in de rug te steken.

Ondanks dat iedereen op een totaal verschillende manier zijn beurten uitvoert, hebben de spelers allemaal hetzelfde doel voor ogen. Je wint het spel als je de eerste bent die 30 punten kan verzamelen of als je een dominantiekaart (vb. bezit 3 gebieden met een fox-suit) hebt geclaimd en deze aan het begin van je beurt vervuld is.

Why play ‘Root’? Root is een van die spellen die steeds leuker worden naarmate je het meer begint te spelen. Elke factie werkt totaal verschillend en volledig begrijpen hoe elke factie werkt, punten scoort, gedwarsboomd kan worden… vraagt tijd. Eenmaal voorbij deze fase, is Root een spel dat veel mogelijkheden biedt en waarbij elke factie die je speelt totaal verschillend aanvoelt. De politieke natuur van het spel moedigt ook voor veel overleg en interactie tussen de spelers aan, wat het spel alleen maar ten goede komt!

Link to BGG: Root | Board Game | BoardGameGeek

Video met korte overview: How to Play Root (youtube.com)

  • Bonus: Grove

Aantal spelers: 1

Complexity: low

Nog een klein extraatje om mee af te sluiten. Grove is een kort spelletje voor specifiek 1 speler waarbij je je eigen boomgaard uitbreidt om zo veel mogelijk waardevolle vruchten te kweken.

Aan het begin van het spel trek je willekeurig 2 scorekaarten. Deze zullen bepalen op welke manier je op het einde van het spel punten zal scoren en ook hoeveel punten je zal moeten scoren om te kunnen winnen. Daarna schud je 9 kaarten, waarvan je er 1 open op tafel legt en 2 in je hand neemt. Elke beurt kies je 1 van je 2 handkaarten, leg je deze aan in je boomgaard en trek je weer een nieuwe kaart zodat je er weer 2 op hand hebt. Bij het leggen van je kaart, probeer je zo veel mogelijk overlapping te hebben met de kaarten die reeds in de boomgaard liggen. De enige regel hierbij is dat enkel bomen die dezelfde kleur vruchten dragen, mogen overlappen. Zodra je overlapping hebt, beginnen de vruchten te groeien. Leg je je kaart bijvoorbeeld zodat een boom met 2 groene vruchten een boom met 1 groene vrucht overlapt, dan heb je daar nu 3 groene vruchten, wat je kan aanduiden door er een groene dobbelsteen te leggen met zijde 3 omhoog. Door veel overlap te creëren, zullen deze dobbelstenen steeds hoger worden en kunnen ze uiteindelijk (na waarde 6) veranderen in een mandje (10 punten) en daarna een kruiwagen (15 punten). Je kan ook eenmalig in het spel de overlappingsregel omtrent kleur negeren, maar dan moet je de eekhoorn in je boomgaard plaatsen die op het einde van het spel minpunten waard is. Het spel eindigt zodra de 9 kaarten zijn gespeeld. Daarna tel je de waarden van al de dobbelstenen in je boomgaard samen en tel je daarbij de punten van je scorekaarten op. Indien je meer punten hebt behaald dan het vooropgestelde doel, win je het spel!

Why play ‘Grove’? Grove komt in een klein doosje waardoor je het gemakkelijk overal mee naartoe kan nemen. Het is het ideale spel om tijdens een verloren momentje op de trein of als pauze tussen het studeren door even boven te halen om jezelf uit te dagen met een leuke puzzel. Het spel bevat slechts 18 kaarten, maar door de combinatie van scorekaarten en de volgorde van de boomgaardkaarten zullen geen 2 spellen hetzelfde zijn!

Link to BGG: Grove: A 9 card solitaire game | Board Game | BoardGameGeek

Video met korte overview: Hoe speel je… Grove #whitegoblingames (youtube.com)

  • Slotwoord

Dat was het alweer voor deze maand. Met deze selectie spellen kan je, in plaats van op de zon te wachten (wat evengoed nog maanden kan duren cuz België), ook gewoon zelf de lente naar de tafel brengen. Wederom een enorme appreciatie naar onze peter Phil toe voor zijn liefde voor Nemesis en het spijzen van de Nemesiskast.

Tot volgende maand. As some lion once said: be prepared…

Gamemaster - 1 March 2024