← terug naar alle GOTM's

GOTM (november) – War & Conflict

Gezien november een maand is waarin er vaak eens stilgestaan wordt bij gestreden oorlogen, staan de geselecteerde games deze maand in teken van oorlog en conflict. Gezien november een maand is waarin er vaak eens stilgestaan wordt bij gestreden oorlogen, staan de geselecteerde games deze maand in teken van oorlog en conflict. Daarnaast verwelkomen we vanaf deze maand een ‘special guest’ bij de GOTM: Phil! Voor diegenen die Phil niet kennen, hij is als peter van Nemesis degene die ons, via donaties aan onze Nemesiskast, voorziet van talloze geweldige spellen. Om hem zijn oververdiende plek in de spotlights te geven, zal hij vanaf nu elke maand ook een spel selecteren die hij een absolute aanrader vindt!

  • Castle panic

Aantal spelers: 1-6

Complexity: low

Castle panic is een coöperatieve, fantasy-themed tower-defense game voor 1 tot 6 spelers. De spelers hebben zich teruggetrokken in een kasteel en moeten zich verweren tegen inkomende hordes aan goblins, orks en trollen.

In het centrum van het spelbord bevindt zich het kasteel dat verdedigd moet worden. De spelers verliezen het spel zodra alle 6 de torens neergehaald zijn. Het kasteel is omgeven door 3 ringen (een swordman, knight en archer ring) die aangeven welk soort troepen in staat zijn om schade toe te dienen aan monsters in die ring. Naast ‘gewone’ goblins, orks en trollen duiken er ook bosses op zoals de Goblin King, de Healer, de Ork Warlord en de Troll Mage die voor extra weerstand zorgen. De spelers moeten goed plannen en afspreken wie welke monsters voor zijn/haar rekening neemt om het spel tot een succesvol einde te brengen.

Why should I play ‘Castle panic’? Castle panic is een zeer toegankelijke co-op game met eenvoudige en intuïtieve regels. Het roept ook nostalgie op voor mensen die vroeger nog tower-defense video games hebben gespeeld. En als je eenmaal op het basisspel bent uitgekeken, zijn er nog verschillende uitbreidingen die verschillende nieuwe tools voor de helden introduceren, maar ook sterkere monsters naar het spelbord brengen.

  • De dwergen van Nidavellir

Aantal spelers: 2-5

Complexity: low

De dwergen van Nidavellir is een toegankelijk spel voor 2 tot 5 spelers. Nidavellir, the Dwarf Kingdom, wordt bedreigd door de draak Fafnir. De koning heeft jullie aangesteld om een leger van dwergen samen te stellen die in staat is het gevecht met Fafnir aan te gaan. Om je leger samen te stellen, bezoek je de verschillende taveernen in Nidavellir om daar dwergen te rekruteren.

Nidavellir wordt gespeeld in 2 tijdperken, die elk uit een aantal rondes (afhankelijk van het aantal spelers) bestaan. Gedurende het hele spel beschikken de spelers over 5 munten waar waardes op staan. Elke ronde worden er 3 taveernen bezocht. Deze bevatten een aantal dwergkaarten (afhankelijk van het aantal spelers) waarop geboden kan worden. Elke ronde mag je 3 van je munten gebruiken om op elk van de taveernen een bieding (die niet zichtbaar voor andere spelers is) te plaatsen. De biedingen worden onthuld en de spelers mogen dan elk om de beurt een dwergkaart kiezen in volgorde van hoogste naar laagste bieder. ‘‘Dan gewoon altijd je hoogste munten leggen zeker?’’. Helemaal niet, want als je je munt met waarde 0 bij een taveerne geboden hebt, dan mag je de waarde van de 2 munten die je niet gebruikte om te bieden bij elkaar optellen om een munt met de som als waarde te ontvangen. Punten verdienen doe je uiteindelijk door het verzamelen van setjes van gelijke dwergen. Er zijn 5 verschillende kleuren van dwergen en elk van de kleuren scoort op een andere manier, maar in het algemeen betekent meer dwergen van eenzelfde kleur meer punten. ‘‘Dan verzamel je toch gewoon enkel 1 kleur?’’. Ook dit moet ik direct tegenspreken, want elke keer dat je van elk van de 5 verschillende kleuren een dwerg hebt, mag je een speciale dwerg uit het aanbod nemen. Uiteindelijk zullen je verworven dwergkaarten, munten en eventuele ronde bonussen bepalen wat je eindscore is en wie er gewonnen heeft.

Why should I play ‘De dwergen van Nidavellir’? De dwergen van Nidavellir is een vlot spel met bieden en set collection. Het spel creëert veel spelersinteractie doordat je continu in de gaten moet houden op welke kaarten je medespelers aan het jagen zijn. Het spel stelt je ook voor veel interessante keuzes die gemaakt moeten worden. Enerzijds heb je de keuze bij het bieden: laag bieden zorgt ervoor dat je pas als laatste een dwergkaart mag kiezen, maar zorgt er wel voor dat je in latere rondes hoger kan bieden met geüpgrade munten. Anderzijds heb je de keuze bij het verzamelen van de kaarten: veel kaarten van hetzelfde kleur verzamelen levert veel punten op, maar verschillende kleuren hebben geeft je toegang tot speciale, krachtige dwergkaarten.

  • A War of Whispers

Aantal spelers: 2-4

Complexity: medium

A War of Whispers is een tactische wargame voor 2 tot 4 spelers. Vijf machtige empires zijn in oorlog voor wereldmacht. Zelf ben je echter geen onderdeel van 1 van deze empires. Als speler sta je aan het hoofd van een geheime organisatie en probeer je de resultaten van de oorlog te sturen via de connecties die je binnen de empires hebt.

A War of Whispers wordt gespeeld in 4 rondes. Elke ronde plaatsen de spelers afwisselend 3 agents op 1 van de 20 spots (4 spots bij elke empire). Zodra alle agents zijn geplaatst, mag elke agent de actie die bij zijn spot hoort EN elke lege spot links ervan uitvoeren. Je agents aan de rechterkant zetten geeft je dus veel acties, maar je loopt meer risico dat iemand je afblokt door links naast je te gaan staan. Met de acties kan je het bijhorende rijk besturen. Je kan kiezen in welke gebieden troepen worden getraind en op welke plaatsen er aanvallen plaatsvinden. Iedereen heeft in het geheim zowel rijken die ze goed willen zien scoren als rijken die ze ten onder willen zien gaan. Degene die de beste connecties heeft met de best scorende rijken is uiteindelijk de winnaar!

Why play it? Het spel biedt een interessante twist op war themed games. Je bent zelf niet 1 van de oorlogvoerende facties (zoals bij de meeste war themed games), maar een apart geheim agentschap dat de touwtjes in handen heeft en de oorlog naar zijn hand probeert te zetten. Je hebt duidelijke voorkeuren voor bepaalde rijken, maar deze mag je niet te duidelijk laten blijken aan de andere spelers. Je moet dus ook goed de zetten van je tegenstanders in de gaten houden en trachten te deduceren voor welke facties zij aan het ondersteunen zijn.

  • Last bastion

Aantal spelers: 1-4

Complexity: medium

Het volgende spel is Last Bastion, een coöperatieve tower-defense game voor 1 tot 4 spelers. De gruwelijke Baleful Queen heeft de macht overgenomen en chaos heerst in het rijk. Een handvol helden hebben de relikwieën gestolen die haar voorzien van haar macht. Teruggetrokken in het laatste staande bastion, The Bastion of the Ancient Kings, moeten ze zich verdedigen tegen een leger monsters dat zij hun kant opstuurt. 

Een beurt van een speler bestaat uit 2 fasen: een monsterfase (in which bad stuff happens) en een herofase (in which, you guessed it, heroic stuff is done). De monsterfase voegt meestal nieuwe monsters aan het bord toe. Sommige monsters schieten ‘Grasps of Evil’ het kasteel binnen, andere nemen levens of tools bij helden weg om hen het leven zuur te maken. Tijdens je heldenfase kan je monsters aanvallen of de speciale eigenschap van 1 van de kasteellocaties gebruiken. Er zijn veel manieren waarop je als team kan verliezen (te veel monsters, dode helden, een teveel aan Grasp of Evil…), waardoor een goede teamcoördinatie van groot belang is. Slagen de spelers erin om de monsters af te houden en de boss die op het einde verschijnt te doden, dan winnen ze gezamenlijk het spel!

Why play it? Last Bastion is voor mij persoonlijk een van de beste spellen binnen het co-op genre. Het spel biedt een echte uitdaging en meestal verlies je ook, maar dat zorgt ervoor dat die keren waarop je dan toch net wint, extra satisfying zijn. Elke karakter heeft ook een unieke kracht die kan helpen op specifieke momenten, wat maakt dat ieder lid van het team belangrijk is in deze epische strijd.

  • Wonderland’s War

Aantal spelers: 2-5

Complexity: high

Wonderland’s War is een spel voor 2-5 spelers dat zich afspeelt binnen het thema van Alice in Wonderland. De ‘looking glass’ is verbrijzeld, everyone has gone insane en oorlog heerst nu in Wonderland. Alice, de Queen of Hearts, de Jabberwock en Cheshire Cat gaan bij Mad Hatter op de thee om het vervolgens tegen elkaar op te nemen in een epische battle.

Wonderland’s War is een bag-builder (deck-builder, maar dan met chips/tokens in een buidel) en area-control game. Het spel bestaat uit 3 rondes, elk opgedeeld in een Teaparty fase en een War fase. In de Teaparty fase bewegen de spelers zich rond de tafel om vaardigheden vrij te spelen, werkers naar 1 van de 5 gebieden te sturen en je buidel te versterken met sterkere chips. Je kan soms ook kiezen uit zogenaamde ‘Wonderlandians’, inwoners van Wonderland die zich bij je team vervoegen. In de Warfase wordt er gevochten in elk van de 5 gebieden. Een battle bestaat uit spelers die simultaan chips uit hun buidel trekken en de bijhorende waarde aan hun sterkte toevoegen. Daarnaast zijn er ook veel chips die je een speciale actie geven of punten kunnen opleveren via je persoonlijk doelkaarten. Je moet echter wel de keuze maken wanneer je stopt met fiches trekken, want eenmaal je te veel ‘madness chips’ hebt getrokken, heeft dat desastreuze gevolgen.

Why play ‘Wonderland’s War’? Los van de prachtige vormgeving en het mooie artwork is Wonderland’s War ook gewoon een steengoed spel dat verschillende spelmechanismen naadloos in elkaar verweeft. Het opbouwen van je bundel doorheen het spel is gewoonweg leuk om te doen en het verkrijgen van chips die niemand anders heeft, maakt jouw buidel uniek. Daarnaast heeft de held die je kiest ook eigen unieke chips en unlockable abilities, wat zorgt voor een interessante dynamiek.

  • Scythe

Aantal spelers: 1-5

Complexity: high

Scythe is een economische wargame voor 1 tot 5 spelers. Het speelt zich af in de jaren 20 van de vorige eeuw. De Eerste Wereldoorlog is nog aan het nazinderen in Europa. Een kapitalistische stadstaat bekend als ‘The Factory’, die tijdens de oorlog zorgde voor de productie van stevig gepantserde Mechs, heeft zijn deuren gesloten, wat de aandacht trekt van enkele omliggende landen.

In Scythe ben je 1 van de 5 (of meer (expansions)) Oost-Europese facties die van de verzwakte toestand na de oorlog gebruik willen maken om hun rijkdommen te vergroten. Tijdens je beurt verzet je de pion op je spelersbord naar een andere locatie en voer je de bijhorende acties uit. Die acties laten je toe gebieden te veroveren, nieuwe rekruten te werven, grondstoffen te produceren, je bevolking uit te breiden, gebouwen te plaatsen en de monstrueuze Mechs te bouwen. In het spel zijn er veel verschillende manieren om aan sterren te geraken. Zodra iemand er 6 heeft, eindigt het spel en worden de punten geteld. Je populariteit ten opzichte van de bevolking bepaalt dan hoeveel punten je voor je sterren, gebieden en grondstoffen krijgt. Degene met de meeste punten is logischerwijze dan de winnaar.

Why play ‘Scythe’? Scythe is de definitie van wat men een ‘moderne klassieker’ mag noemen binnen de bordspellenwereld. Deze megahit van Stonemaier Games kwam uit in 2016 en staat nog steeds stevig op de 17e plaats op BoardGameGeek. Het spel representeert het feit dat oorlog niet alleen uit vechten bestaat, maar dat ook een goed draaiende economie aan de basis van succes ligt. Door de vele manieren om sterren te winnen, zijn er ook een variëteit aan strategieën waarmee je het spel kan winnen. Ook de aanwezigheid van verschillende facties draagt bij aan de replayability.

  • Phil’s choice: War of the Worlds: The New Wave

Aantal spelers: 2

Complexity: medium

*NEW*: vanaf deze maand krijgt onze peter Phil ook zijn eigen spot in de GOTM. Hij koos deze maand voor het spel War of the Worlds: The New Wave.

War of the Worlds: The New Wave is een asymmetrische deck-building game met een spelbord voor 2 spelers. Het spel speelt zich af enkele jaren na het originele verhaal “War of the Worlds” door H.G. Wells. Er is opnieuw een buitenaardse invasie, maar deze keer komen de Marsianen toe met een enorm ruimteschip en landen ze ergens in “the middle of nowhere” in Schotland van waar ze zich proberen te verspreiden over Engeland. 

Tijdens het spel zal 1 speler de buitenaardse invasie leiden terwijl de andere speler de verdediging van Engeland op zich neemt. Het objectief is verschillend voor beide spelers, Mars wint als ze de volledige bevolking van Engeland kunnen uitroeien terwijl Engeland wint als ze voldoende schade kunnen toebrengen aan de invasiemacht. Het spel wordt gespeeld met 2 asymmetrische stapels kaarten, een gemeenschappelijk spelbord, verschillende fiches en miniaturen.

Why play ‘War of the worlds: The New Wave’? De reden waarom John dit spel gekozen heeft, is het aspect deck-building en het feit dat in het spel geen enkele dobbelsteen te vinden is. Hoe goed je speelt, zal volledig afhangen van hoe goed je de kaarten gebruikt en vooral wanneer je welke kaart gebruikt. De enige geluksfactor is dat je de kaarten moet trekken uit een stapel, maar je kan dit manipuleren door bepaalde kaarten weg te spelen tijdens het spel (ook soms een moeilijke beslissing). Eens je de symboliek van de kaarten begrijpt is het een vlot spel, maar hoe de kaarten te gebruiken en wanneer vraagt wel een goede strategie. En als de andere speler een goede strategie gebruikt, zal je niet bang mogen zijn om soms je eigen strategie aan te passen.

  • Slotwoord

Dat was het weer voor deze maand. Met deze selectie aan spellen zijn jullie klaar om richting de oorlog te trekken. Nogmaals een bedankje naar Phil voor alle spellen die Nemesis van hem krijgt en voor zijn enthousiaste participatie in de GOTM!

Heb je interesse om zelf eens 1 van deze spellen of een ander spel uit de Nemesiskast uit te proberen? Aarzel dan zeker niet om mij te contacteren en dan kom ik met plezier het spel aan jou en je vrienden voorstellen op een clubavond of dergelijke.

Ciaokes

Gamemaster - 1 November 2023